Storytelling

 

Storytelling is dé manier om een boodschap impact te geven. Het is de vertelvorm van het authentieke, ware of waarachtige menselijke verhaal. Informatieoverdracht is er al heel veel in de wereld. Maar blijven die zakelijke bulletpoints hangen? Zorgen ze voor verandering? Dan werkt storytelling beter!

 

… geeft de samenhang

Een mooi menselijk verhaal beklijft, vaak jarenlang. Want het geeft samenhang aan feiten én het spreekt mensen aan op emoties. Voelen wat de verteller meemaakte, daar houdt ons brein van. Verhalen helpen je inleven en daardoor krijg je inzicht en grip, wat kan leiden tot inspiratie en actie. Verhalen kunnen op die manier bijdragen aan zingeving en aan een gevoel van urgentie. Verhalen brengen de boel in beweging.

 

… is empowerment

Storytelling is hét voorbeeld van doen = je doel bereiken. Het proces is een belangrijk deel van het resultaat. Bottom-up betekent storytelling empowerment voor de mensen die hun verhaal doen; zij krijgen letterlijk een stem. Storytelling is tegelijk een krachtig verbindend communicatiemiddel én een onderzoeksinstrument. ‘Mensen hun eigen verhaal laten vertellen’ is bij uitstek geschikt om in de haarvaten van een organisatie, buurt of club te komen, om ervaringen te delen, werkenderweg van elkaar te leren en ontwikkelingen te stimuleren. Wij halen dit soort verhalen boven water.

 

Storytelling is leren van verhalen

We scheppen een klimaat waarin mensen echt durven te vertellen, over de moeilijkheden en ergernissen, over de successen en de missers. Samen maken we de analyse: welke informatie zit er in, welke lessen zijn er te trekken, wat zijn de do’s en wat de don’ts? We zorgen ook voor een passende vorm om de verhalen en hun betekenis te delen. Dat kan op tal van manieren: digitaal verhalenweb, een muurkrant, een boek, een film – noem het maar. En de productie & organisatie: die verzorgen we ook.

 

BLOG: Storytelling legt de verbinding